Czym zajmuje się rzecznik praw konsumenta?

Czym zajmuje się rzecznik praw konsumenta?

Rolą rzecznika praw konsumenta jest pośredniczenie między konsumentem a przedsiębiorcą. Ma on za zadanie podpowiadać klientom, jakie mają prawa i obowiązki. Do rzecznika najczęściej zgłaszają się osoby, które mają problemy z zakupami online lub reklamacjami w sklepach. Kiedy warto zgłosić się do rzecznika i w jakiej formie może nam pomóc? Dowiesz się tego z artykułu.

Co robi rzecznik praw konsumenta?

Instytucja rzecznika praw konsumenta istnieje w Polsce od 1999 roku. Zadaniem rzecznika jest udzielanie porad i informacji prawnej klientom w zakresie ochrony konsumentów, służenie im pomocą przy dochodzeniu roszczeń na drodze sądowej oraz występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony interesów i praw konsumentów.

Rzecznicy praw nie mają natomiast uprawnień kontrolnych, nie mogą więc wydawać nakazów ani zakazów. Nie mogą również orzekać w sprawach i nakładać kar. Poza tym rzecznik ochrony praw konsumenta w sprawach związanych z wykroczeniem na szkodę konsumentów w świetle prawa jest oskarżycielem publicznym.

W jakich sprawach pomoże rzecznik praw konsumenta?

Najczęściej rzecznik praw konsumentów udziela pomocy osobom, które mają problemy z nabyciem towarów w sklepach stacjonarnych, tak jak przykładowo niejasne warunki gwarancji lub odmowa przyjęcia reklamacji.

Bardzo często zdarza się również, że pisma do rzecznika praw konsumenta składają osoby, które mają problemy związane ze sprzedażą na odległość, tak jak niezrozumiałe umowy, czy wprowadzające w błąd informacje o przedmiocie sprzedaży podczas rozmowy telefonicznej. Poza tym rzecznicy mają za zadanie zająć się wątpliwymi usługami związanymi z opieką zdrowotną, ubezpieczeniem, edukacją, transportem, finansami czy nieruchomościami.

W ostatnim czasie konsumenci coraz częściej zgłaszają do rzecznika niesłusznie naliczone kary i trudności w odstąpieniu od umowy, brak informacji o dodatkowych opłatach i agresywne formy reklamy, Rzecznik praw konsumenta interweniuje więc za każdym razem, kiedy brakuje rzetelnych informacji na temat usług.

Jak zgłosić sprawę do rzecznika praw konsumenta?

Do rzecznika praw może zwrócić się każda osoba, która tylko uważa, że została poszkodowana jako konsument. Chcąc skorzystać z pomocy rzecznika, możemy napisać do niego pismo w formie tradycyjnej, wysłać maila lub spotkać się osobiście w biurze rzecznika praw konsumenta.

Jeśli okaże się, że nasza sytuacja wymaga pomocy wyspecjalizowanej instytucji, rzecznik powiadomi nas o tym i skieruje dalej. Darmową poradę rzecznika praw konsumenta możemy uzyskać również na infolinii Fundacji Konsumentów.

Ile kosztuje porada u rzecznika praw konsumenta?

Porady rzecznika praw konsumenta udzielane są bezpłatnie. Aby znaleźć właściwego dla naszego miejsca zamieszkania rzecznika, należy skorzystać z wyszukiwarki na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Wymagane dokumenty, które są potrzebne przy zgłoszeniu, to przede wszystkim kserokopie wszystkich posiadanych dokumentów w danej sprawie ułożonych chronologicznie, np., zgłoszenie reklamacyjne, umowa, paragon lub faktura zakupu, rachunek, karta gwarancyjna itp. Istotna jest także kopia wszelkiej korespondencji z przedsiębiorcą.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.