Czym zajmuje się rzecznik praw konsumenta?
Rolą rzecznika praw konsumenta jest pośredniczenie między konsumentem a przedsiębiorcą. Ma on za zadanie podpowiadać klientom, jakie mają prawa i obowiązki. Do rzecznika najczęściej zgłaszają się osoby, które mają problemy z zakupami online lub reklamacjami w sklepach. Kiedy warto zgłosić się do rzecznika i w jakiej formie może nam pomóc? Dowiesz się tego z artykułu.
Co robi rzecznik praw konsumenta?
Instytucja rzecznika praw konsumenta istnieje w Polsce od 1999 roku. Zadaniem rzecznika jest udzielanie porad i informacji prawnej klientom w zakresie ochrony konsumentów, służenie im pomocą przy dochodzeniu roszczeń na drodze sądowej oraz występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony interesów i praw konsumentów.
Rzecznicy praw nie mają natomiast uprawnień kontrolnych, nie mogą więc wydawać nakazów ani zakazów. Nie mogą również orzekać w sprawach i nakładać kar. Poza tym rzecznik ochrony praw konsumenta w sprawach związanych z wykroczeniem na szkodę konsumentów w świetle prawa jest oskarżycielem publicznym.
W jakich sprawach pomoże rzecznik praw konsumenta?
Najczęściej rzecznik praw konsumentów udziela pomocy osobom, które mają problemy z nabyciem towarów w sklepach stacjonarnych, tak jak przykładowo niejasne warunki gwarancji lub odmowa przyjęcia reklamacji.
Bardzo często zdarza się również, że pisma do rzecznika praw konsumenta składają osoby, które mają problemy związane ze sprzedażą na odległość, tak jak niezrozumiałe umowy, czy wprowadzające w błąd informacje o przedmiocie sprzedaży podczas rozmowy telefonicznej. Poza tym rzecznicy mają za zadanie zająć się wątpliwymi usługami związanymi z opieką zdrowotną, ubezpieczeniem, edukacją, transportem, finansami czy nieruchomościami.
W ostatnim czasie konsumenci coraz częściej zgłaszają do rzecznika niesłusznie naliczone kary i trudności w odstąpieniu od umowy, brak informacji o dodatkowych opłatach i agresywne formy reklamy, Rzecznik praw konsumenta interweniuje więc za każdym razem, kiedy brakuje rzetelnych informacji na temat usług.
Jak zgłosić sprawę do rzecznika praw konsumenta?
Do rzecznika praw może zwrócić się każda osoba, która tylko uważa, że została poszkodowana jako konsument. Chcąc skorzystać z pomocy rzecznika, możemy napisać do niego pismo w formie tradycyjnej, wysłać maila lub spotkać się osobiście w biurze rzecznika praw konsumenta.
Jeśli okaże się, że nasza sytuacja wymaga pomocy wyspecjalizowanej instytucji, rzecznik powiadomi nas o tym i skieruje dalej. Darmową poradę rzecznika praw konsumenta możemy uzyskać również na infolinii Fundacji Konsumentów.
Ile kosztuje porada u rzecznika praw konsumenta?
Porady rzecznika praw konsumenta udzielane są bezpłatnie. Aby znaleźć właściwego dla naszego miejsca zamieszkania rzecznika, należy skorzystać z wyszukiwarki na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Wymagane dokumenty, które są potrzebne przy zgłoszeniu, to przede wszystkim kserokopie wszystkich posiadanych dokumentów w danej sprawie ułożonych chronologicznie, np., zgłoszenie reklamacyjne, umowa, paragon lub faktura zakupu, rachunek, karta gwarancyjna itp. Istotna jest także kopia wszelkiej korespondencji z przedsiębiorcą.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana