Artykuł sponsorowany

Jak zarejestrować znak towarowy i dlaczego warto to zrobić?

Jak zarejestrować znak towarowy i dlaczego warto to zrobić?

Spis treści

Zgłoszenie rejestracji znaku towarowego składa się do Urzędu Patentowego Rzeczpospolitej Polskiej. Cały proces objęty jest jednak kilkoma etapami, które mogą trwać wiele miesięcy. W końcowym rozrachunku możliwe jest uzyskanie zastrzeżenia na czas do 10 lat. Jednak można go przedłużać w zasadzie bez końca raz na 10 lat. Jak wygląda ten proces i dlaczego warto go wykonać? Sprawdź to!

Czym jest znak towarowy i po co się go rejestruje?

Co do definicji, znak towarowy wykorzystywany przez firmę może być symbolem, napisem (wraz z nazwiskiem), sloganem, kształtem, kolorem, a nawet dźwiękiem. Jego celem jest identyfikacja i odróżnienie produktu lub usługi na rynku krajowym i międzynarodowym. Specjaliści z warszawskiej Kancelarii Radców Prawnych i Adwokatów GESSEL wspierający przedsiębiorców w procesie rejestracji znaku towarowego, zaznaczają, że jest to kluczowy proces w ustabilizowaniu i dalszym rozwoju pozycji firmy na rynku. Bez zastrzeżonego znaku towarowego trudno jest wyobrazić sobie rozpoznawalność na skalę większą niż lokalna. Poza tym jest on ochroną przed przejęciem symbolu przez konkurencję.

W jaki sposób przeprowadza się rejestrację znaku towarowego?

Proces ten przebiega kilkuetapowo. Absolutnie pierwszym krokiem jest zgłoszenie wniosku o zastrzeżenie znaku towarowego do Urzędu Patentowego Rzeczpospolitej Polskiej. Wniosek ten powinien zostać złożony osobiście lub poprzez rzecznika patentowego. Przed jego wykonaniem należy dokładnie zapoznać się z ryzykiem powielenia znaku, który już jest zgłoszony i uznany przez UPRP.

Drugi krok to okres badań. W tym czasie UPRP wykonuje szereg czynności związanych z weryfikacją wniosku oraz wystąpieniem nieprawidłowości. Okres ten może trwać nawet 3 miesiące, a w ich czasie zgłaszający może uzyskać informacje od Urzędu o ewentualnej konieczności poprawy wniosku. Zakończeniem okresu badań jest publikacja zgłoszenia w Biuletynie Urzędu Patentowego.

Okres sprzeciwowy i rejestracja znaku towarowego

Po publikacji w BUP wniosek może zostać zakwestionowany przez inny podmiot działający na rynku. Podstawą jest zwykle podobieństwo do innego znaku towarowego, który już jest zastrzeżony przez Urząd. Jeśli dojdzie do takiej sytuacji wnioskujący otrzyma informację o rozpoczęciu postępowania sprzeciwowego. Jeżeli jednak w czasie 3 miesięcy od publikacji w BUP nie zostanie zgłoszone żadne zastrzeżenie z zewnątrz, okres sprzeciwowy zakończy się i nastąpi prawne zarejestrowanie znaku towarowego. Po wniesieniu stosownych opłat Urząd przekazuje wnioskującemu dokumentację potwierdzającą zastrzeżenie znaku.

Chcesz zgłosić wniosek o zastrzeżenie znaku towarowego? Skorzystaj z powyższych podpowiedzi!

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

Korzystamy z plików cookies, które zapisują się w pamięci Twojej przeglądarki.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony. Korzystamy z nich także w celach analitycznych i reklamowych, również przy współpracy z partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies przechodząc do ustawień. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.