Artykuł sponsorowany

Prawo celne w Polsce. Jakie przepisy je regulują?

Prawo celne w Polsce. Jakie przepisy je regulują?

Przedsiębiorcy zajmujący się eksportem oraz importem polskich i zagranicznych towarów muszą liczyć się z koniecznością przestrzegania określonych norm prawnych. Wytyczne dotyczące międzynarodowego handlu rozmaitymi dobrami materialnymi zostały szczegółowo zdefiniowane w konkretnych dokumentach prawnych. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat, powinieneś koniecznie zapoznać się z treścią niniejszego artykułu.

Fundamenty prawa celnego w Polsce

Akcesja Polski do Unii Europejskiej, która nastąpiła w maju 2004 roku, w znaczącym stopniu wpłynęła na rynek handlu międzynarodowego. Od tej pory na Rzeczpospolitej ciąży obowiązek stosowania dorobku prawnego UE dotyczących różnych gałęzi prawa, w tym także prawa celnego. Mając to na uwadze, warto uświadomić sobie, że najważniejszym dokumentem regulującym zasady międzynarodowego obrotu towarami, jest Unijny Kodeks Celny (UKC), wprowadzony w życie 30 października 2013 roku. Dokument ten wprowadzono w miejsce obowiązującego od 1993 roku Wspólnotowego Kodeksu Celnego. Specjaliści zatrudniani przez takie podmioty, jak agencja celna, wskazują, że wspomniany akt prawny zawiera różne przepisy i procedury stosowane względem towarów przywożonych do UE lub z niej wywożonych. UKC obowiązuje na terenie całego obszaru celnego Unii Europejskiej. Na gruncie polskim obowiązuje również dokument uzupełniający UKC. Jest to ustawa z dnia 19 marca 2004 roku Prawo celne w ujednoliconej wersji pochodzącej z października 2022 roku. W akcie tym można znaleźć m.in. przepisy dotyczące zasad eksportu i importu towarów na rynek unijny oraz reguł postępowania z produktami objętymi Wspólną Polityką Rolną. Wspomniana ustawa znajduje zastosowanie jedynie na terytorium Polski.

Inne dokumenty prawa celnego

Poza Unijnym Kodeksem Celnym i Ustawą Prawo Celne można wyróżnić także inne dokumenty regulujące zasady przepływu towarów na terenie UE. Przy realizacji międzynarodowego przewozu ładunków takie przedsiębiorstwa, jak firma transportowa Maximus, muszą przestrzegać zasad zawartych m.in. w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 8 września 2016 roku w sprawie zgłoszeń celnych. To samo dotyczy również rozporządzenia delegowanego i wykonawczego Komisji UE służących uszczegółowieniu reguł zdefiniowanych w Unijnym Kodeksie Celnym.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.