Artykuł sponsorowany

Zasady ogłaszania upadłości przedsiębiorstwa

Zasady ogłaszania upadłości przedsiębiorstwa

Upadłość przedsiębiorstwa ma miejsce, gdy firma staje się niewypłacalna lub jej zobowiązania przekraczają wartość majątku. Ogłoszenie upadłości najczęściej prowadzi do poprawy sytuacji finansowej przedsiębiorcy, daje możliwość spłaty długów na nowych zasadach i doprowadza do zaspokojenia wierzycieli. Jest to rozwiązanie dla firm znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej.

Kto może ogłosić upadłość przedsiębiorstwa?

O tym, kto może ogłosić upadłość firmy, mówi nam ustawa z dnia 28.02.2003 roku Prawo upadłościowe. Zgodnie z nią o ogłoszenie upadłości mogą starać się przedsiębiorcy oraz podmioty funkcjonujące jako:

  • wspólnik osobowej spółki handlowej ponoszący odpowiedzialność za zobowiązania spółki bez ograniczenia całym swoim majątkiem,
  • wspólnik spółki partnerskiej,
  • spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i spółka akcyjna nieprowadząca działalności gospodarczej.

Co więcej, nie tylko podmioty występujące w charakterze dłużników mogą złożyć wniosek o ogłoszenie upadłości przedsiębiorstwa. Takie prawo przysługuje również wierzycielom. Jeżeli dłużnikiem jest osoba prawna lub jednostka organizacyjna, której przyznaje się zdolność prawną na podstawie innych rozporządzeń, wówczas wniosek może złożyć każdy, kto ma prawo do ich reprezentowania.

Jakie są przesłanki do ogłoszenia upadłości przedsiębiorstwa?

Główną przesłanką do ogłoszenia upadłości przedsiębiorstwa jest jego niewypłacalność, czyli zaprzestanie wykonywania wymagalnych zobowiązań pieniężnych. Opóźnienie w wykonaniu zobowiązań musi przekraczać trzy miesiące. Upadłość firmy ma również miejsce, gdy jej zobowiązania przekraczają wartość majątku.

W sytuacji, gdy opóźnienie w wykonaniu zobowiązań nie przekracza trzech miesięcy, a suma niewykonanych zobowiązań nie przekracza 10% wartości bilansowej przedsiębiorstwa dłużnika, sąd może oddalić taki wniosek.

Jak wygląda ogłoszenie upadłości przedsiębiorstwa?

Cała procedura rozpoczyna się od złożenia wniosku o upadłość firmy do wydziału gospodarczego sądu rejonowego odpowiedniego dla danego przedsiębiorstwa. Wnioskodawca ma na to 30 dni od momentu powstania stanu niewypłacalności – zauważa ekspert z Kancelarii Legal Liability z Łodzi.

Upadłość przedsiębiorstwa może zostać ogłoszona w wyniku postępowania prowadzonego w trybie układowym, który pozwala na zawarcie porozumienia między stronami lub w trybie likwidacyjnym, gdy majątek firmy zostaje wyprzedany przez syndyka, a z uzyskanych środków pokrywane są zobowiązania nieumorzone przez sąd.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.