Artykuł sponsorowany

Znaki towarowe – procedura krajowa i regionalna

Znaki towarowe – procedura krajowa i regionalna

Znaki towarowe są sposobem na łatwą identyfikację marki, produktu lub całej gamy wyrobów. Dzięki ich rejestracji właściciel zyskuje pewność, że nie będą wykorzystane przez nikogo innego. Ochrona prawna znaku towarowego oznacza, że będzie można go używać w działaniach promocyjnych, budowaniu wiarygodności, a także traktować jako inwestycję i składnik majątku. Warto jednak pamiętać, że istnieje możliwość chronienia znaku na różnych obszarach.

Rejestracja znaku towarowego w procedurze krajowej

Znak towarowy może zostać zastrzeżony w Urzędzie Patentowym RP (UPRP) w procedurze krajowej. Oznacza to, że ochrona prawna znaku będzie obowiązywała na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Procedura rejestracji znaku towarowego rozpoczyna się od złożenia zgłoszenia w UPRP, jednak zanim to nastąpi osoba, które ma zamiar dokonać zastrzeżenia, powinna sprawdzić, czy znak nie jest już zarejestrowany. Pomocą może tu służyć rzecznik patentowy, który sprawdzi, czy znak towarowy spełnia wymagania ustawy prawo własności przemysłowej i określi szanse na uzyskanie pozytywnej decyzji.

Proces zastrzeżenia znaku towarowego przebiega w kilku etapach. Po przygotowaniu i złożeniu zgłoszenia UPRP bada, czy spełnia ono wymogi formalne oraz ujawnia znak w bazie znaków towarowych, nie później niż 2 miesiące od zgłoszenia. Następnym krokiem jest sprawdzenie, czy nie ma podstaw do odmowy udzielenia ochrony, a jeśli nie zostaną stwierdzone żadne przeszkody, znak będzie opublikowany w Biuletynie Urzędu Patentowego. Przez 3 miesiące możliwe będzie wniesienie sprzeciwu co do udzielenia prawa ochronnego na znak przez osoby trzecie. Ostatnim etapem jest wydanie decyzji o udzieleniu prawa ochronnego na znak albo o odmowie udzielenia prawa ochronnego na ten znak.

Znaki towarowe w procedurach regionalnych

Znaki towarowe mogą być również rejestrowane w procedurach regionalnych. Istnieje możliwość uzyskania ochrony na terenie Unii Europejskiej dzięki zgłoszeniu znaku w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO), a także na terenie Belgii, Holandii i Luksemburga przez rejestrację w Urzędzie Beneluksu ds. Własności Intelektualnej (BOIP). Ochronę można również uzyskać na terenie Azji w Azjatyckiej Organizacji Patentowej (EAPO) lub Afryki przez Afrykańską Organizację Własności Intelektualnej (ARIPO).

Warto wspomnieć o rejestracji międzynarodowej znaków w WIPO (Światowej Organizacji Własności Intelektualnej)  — jest to również ochrona poza granicami kraju. Ostatni tryb to bezpośrednie zastrzeganie znaku w urzędzie patentowym kraju, który nie jest członkiem WIPO ani układu regionalnego.

Pomoc w rejestracji znaków towarowych zarówno w procedurze krajowej, jak i w procedurach regionalnych można uzyskać w Kancelarii Prawno-Patentowej Bellepat z Przemyśla, świadczącej usługi z zakresu ochrony własności intelektualnej i przemysłowej.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.